Za vsestranski razvoj slovenskega jezika

Zagovornik novele ZViS

/ #17 Dobronamerna peticija ... a ozkogledna

2016-05-27 13:01

Skrb za rabo slovenskega jezika je vsekakor nekaj, kar moramo kot narod gojiti in varovati. Tega nihče ne bo počel namesto nas. V izobraževanju to dosegamo preko učenja jezika v šolstvu in vzpodbujanja njegove pravilne uporabe v visokem šolstvu.

Poleg vzpodbujanja njegove uporabe je potrebno skrbeti tudi za razvoj terminologije na posameznih znanstvenih in raziskovalnih področjih. To trenutno poteka tako na več načinov. Raziskovalci in predavatelji na fakultetah moramo za napredovanja (habilitiranje) objavljati svoja znanstvena dognanja tudi v slovenskem jeziku v slovenskih publikacijah. Tako je zagotovljeno, da se slovenska terminologija ves čas osvežuje.

Poleg te "prisile", pa mnogi raziskovalci skrbimo za prevode terminologije tudi preko različnih spletnih slovarjev, kjer lahko vsak strokovnjak predlaga prevod za nov termin s svojega raziskovalnega področja. Verjeli ali ne, ampak na nekaterih področjih smo raziskovalci zelo zavzeti in redno dopolnjujemo terminologijo in to brez prisile. Zato, ker imamo iskreno skrb za Slovenščino. Primer slovarja informatike: http://islovar.org/

Vse kar omogoča novela ZViS je, da se bodo profesorji (oziroma akademski zbori) lahko sami odločili, da določene programe (predvsem na doktorski ravni) izvajajo v angleškem jeziku. Potrebno je namreč razumeti, da je znanost ena izmed najbolj mednarodnih dejavnosti in da 99% vse ključne znanstvene komunikacije (tudi naših znanstvenikov) poteka v angleškem jeziku. Tako je izjemno pomembno, da vsak bodoči znanstvenik obvlada mednarodno terminologijo. Jezik je pač v prvi vrsti namenjen komunikaciji in angleški jezik je v znanosti lingua franca.

Novela tako v izbiri jezika ničesar ne predpisuje, temveč daje avtonomijo univerzi, oziroma akademskemu osebju, da se sami odločajo. In kot najvišjim strokovnjakom določenih področij, mislim, da moramo univerzitetnim delavcem zaupati, da oni najbolje vedo, v katerem jeziku je najbolj učinkovito voditi določene majhne dele doktorskega izobraževanja, da bodo naši znanstveniki v prihodnje še bolj propulzivni in uspešni. Zato sem ZA novelo in ZA vsebinsko avtonomijo univerze.